Datek fik i 2007 et overskud, der nærmer sig millionen på at forhandle Hewlett-Packardprodukter og give C5-service til lokale kunder. Virksomhedens ansatte bevæger sig nødigt udenfor Herlev og nabokommunerne og Dateks administrerende direktør Gorm Hansen fortæller, at de ti konsulenter sjældent kommer helt ind til København på kundebesøg.
»Vi har det godt mellem Ring 3 og Ring 4, for så kan vores konsulenter hurtigt køre fra den ene kunde til den anden,« siger Gorm Hansen.
Ligesom Dateks kunder er meget lokale, er produktfokus også snævert. Datek handler stort set kun med Hewlett-Packard og Microsoftprodukter.
»Hvis jeg fiflede med for mange forskellige slags produkter, vil jeg ikke være god til det jeg gør,« siger Gorm Hansen.
Dateks overskud plejer at være over 500.000 kroner. I 2007 endte resultatet før skat på 900.000 kroner. Halvdelen af Dateks konsulenter arbejder med kundernes hardware, mens den anden halvdel installerer og servicerer kundernes C5-system. Omkring halvdelen af Dateks omsætning på cirka 17 millioner kroner stammer fra hver af de to fokusområder.
»Omsætningen vokser på installationsområdet, for selv om alting burde blive nemmere med ny teknik, vil kunderne både have VPN-adgang og kunne synkronisere deres computer med deres PDA,« forklarer Datekdirektøren.
De to produktområder supplerer hinanden, fordi kunderne ønsker at handle hele deres it-behov samlet hos en enkelt forhandler. Og den slags kunder er der mange af, forklarer han.
»Det gør det nemt at betjene kunderne, for de skal alle have det samme,« siger Gorm Hansen.