Mens reklame-trommerne buldrer for Symantecs nye store satsning på sikkerhedsmarkedet, Norton 360, ulmer utilfredsheden i Symantecs danske salgskanal. Her må man i forhold til tyske forhandlere betale 50 procent mere for samme produkt. Samme markante prisforskel gælder for flere andre af Symantecs sikkerhedsprodukter. Det fremgår af oplysninger i CRN's tyske søsterblad og fra den danske Symantec-distributør Tech Data.
Blandt danske forhandlere er der udtalt frygt for, at prisforskellen vil smitte negativt af på deres avancer. En af dem, der føler sig provokeret af prisforskellen, er direktør i Dansk Computer Salg (DCS), Jørgen Pedersen.
»Når Symantec går ud med tyske priser på et helt nyt produkt, der er langt lavere end på det danske marked, så snyder man sine danske partnere, fordi prisen er kunstig høj i Danmark i forhold til resten af EU. Den eneste forskel er sprogpakken, og den retfærdiggør ikke den store prisforskel,« siger han.
CRN har forelagt sagen for Symantecs nordiske chef, Jan Skelbæk. Han var i første omgang ikke klar over prisforskellen, men kunne efterfølgende bekræfte den.
»Vores forklaring er, at det er relativt dyrere at gennemføre lokalisering og opretholde support for et lille marked end for et stort, og det skal prisen også afspejle,« siger han.
Jan Skelbæk tror ikke, at danske kunder vil købe tyske produkter. Men hos DCS oplyses det, at hovedparten af Symantec-salget i dag udgøres af engelske versioner - som kan sælges til samme lave priser som tyske versioner.