I tirsdags afsagde Forbrugerklagenævnet fire nye kendelser mod Apple og Apple-forhandlere, erfarer Comon. Kendelserne går ligesom den skelsættende kendelse om fabrikationsfejl i iBooks fra sidste måned Apple midt imod.
Den kendelse har Apple ikke reageret på indenfor 30-dages fristen. Computerfirmaet er nu på vej til at blive optaget på den sorte liste. Listen er Forbrugerklagenævnets gabestok på internettet, der ellers mest rummer små enmands-ejede internetbutikker, der er kommet i karambolage med købeloven.
Samtidigt strømmer det ind med nye klagesager over Apple.
»Siden kendelsen i april har vi fået utroligt mange henvendelser fra folk med samme problem omkring Apple iBooks. Indtil videre er der kommet mindst 20 nye klagesager på det grundlag. Folk ringer ind om det hele tiden,« siger jurist i Forbrugerklagenævnet Frederik Boesgaaard til Comon. Han kender ikke det nøjagtige antal klagesager, som er kommet til siden kendelsen i april, fordi sagerne først registreres, når klageren har indbetalt et gebyr.
Til gengæld kan han fortælle om fire nye kendelser om Apples bærbare pc'er.
»De fire nye kendelser sætter en tyk streg under den praksis, som blev etableret med kendelsen fra april, hvor vi dokumenterede fabrikationsfejlene,« siger han.
Problemerne gælder Apple iBooks G4, der efter halvandets års brug typisk går i sort. Et enkelt tilfælde omfatter også den dyrere PowerBook G4. Begge typer computere udgik af produktionen for et år siden. Apple har hidtil nægtet, at der skulle være tale om fabrikationsfejl i selskabets bærbare computere.
Hvis selskabet fortsat ignorer Forbrugerklagenævnets kendelse, vil nævnet som næste skridt efter gabestokken hjælpe klageren med at rejse en sag mod Apple ved domstolene.
Frederik Hallstan, som er Apples nordiske PR-chef, siger til Comon, at han ikke kan kommentere sagen.
Adspurgt, om det ikke noget for Apple, at selskabet nu kommer på Forbrugerklagenævnets sorte liste, svarer han:
»Det har jeg ingen kommentarer til. Men jeg kan sende dig en email hvis vi senere skulle få nogen kommentarer.«
Før Forbrugerklagenævnets afgørelse i april var der omkring 20 klagesager undervejs mod Apple. Ifølge Frederik Boelsgaard blev de ikke ført videre, da Apple i mellemtiden indgik forlig med klagerne og tilbød dem en ny computer. Til gengæld skulle klagerne love, at de ikke ville fortælle pressen om sagen.
»Men en af sagerne havde de åbenbart overset, og det var den, der førte til den skelsættende kendelse,« siger Frederik Boelsgaard.