I år modtag Oki prisen for prisen bedste salg- og markedsføringskampagne foran 300 andre kandidater. Som et raffinement sad blandt andre Steve Gill, administrerende direktør i England for Oki-konkurrenten HP, i dommerkommiteen. Han er imponeret over den effekt Oki har opnået med kampagnen.
»Oki har opnået meget dramatiske resultater i kraft af en meget succesrig kampagne,« lød det anerkendende fra HP's Steve Gill ved prisoverrækkelsen.
I Danmark har Okis kampagne været rettet mod at skabe opmærksomhed om C5000-printeren hos Okis 39 fokusforhandlere over hele landet. Den øgede indsats er en del af en markedsføringsstrategi styret fra Okis europæiske hovedkontor i London og ført ud i livet af Okis lokalafdelinger i de enkelte lande, oplyses det.
»Siden, vi begyndte at fokusere mere på erhvervsmarkedet i 2002, har vi øget markedsføringsindsatsen. Inden for det seneste år har vi for alvor fået markeret os i forhold til HP, som i gennem flere år har været den største spiller på markedet,« forklarer Okis danske marketingchef, Lars Hargaard.
»Hvis salget for alvor skal rykke, handler det om at støtte op om vores forhandlere og bistå dem i alle led af salgsprocessen. Det er ikke nok blot at have nogle gode produkter. Kunderne skal også lægge mærke til dem, og her spiller hele den markedsføringskampagne og det materiale, som er en del af den, en meget væsentlig rolle. Jo mere saglig, konkret og iøjnefaldende budskaberne er - jo bedre går salget - og det er både til gavn for os og vores forhandlere,« fortæller Lars Hargaard, der også mener, at Oki er sluppet af med et image som hjemme-leverandør.
»Flotte farver og seriøse kvalitetsløsninger til erhvervslivet. Det er det, vi er kendt for nu - og det kan vi i høj grad takke en effektiv kampagne for. Tidligere havde vi et lidt støvet image, og folk vidste ikke helt hvilken type produkter, vi leverede. Vi slæbte stadig rundt på et image fra den gang, vi lavede laserprintere til private hjem,« slutter han.