Microsofts påstand om at distributøren DCS’s prisjagt på Officepakker i Bilka bare er en provokation, har vakt harme hos distributøren. Bilka annoncerede i sidste uge i deres reklameavis med et tilbud på Office 2007 Home & Student-pakken til 499 kroner. Det er en pris, der er under den pris, som DCS og de fleste forhandlere skal betale.
Slagtilbuddet fik DCS’ administrerende direktør Jørgen Pedersen til at køre i Bilka for at fylde en indkøbsvogn med 500 pakker billig kontorpakker. På CRN’s debatforum beskyldte han Microsoft for »kassetænkning«, når man kan køre i Bilka for at hente en vare 25 % billigere end den koster hos en autoriseret distributør.
Det store indkøb fik Microsofts landechef for detaildivisionen, Claus Due til at hævde, at DCS’s discountsyge var mere tom end sund forretning.
»Det er mere et oprør og en provokation end en reel forretning baseret på ensidig fokus på et enkelt produkt. Som subdistributør har DCS brug for promovering og PR,« sagde Claus Due dengang til CRN.
Timeløn på 62.500 kroner
Microsofts ord har nu fået DCS’s direktør, Jørgen Pedersen til at vende skytset den anden vej og beskylde Claus Due for at ikke at vide, hvordan man driver forretning.
»Han mangler forretningssans. Det er en superforretning for mig at købe ind i Bilka,« siger Jørgen Pedersen.
Han fortæller, at han med en times arbejde sparer 62.500 kroner i forhold til den pris han ellers må betale for software. Eneste udgift er den diesel, som han har brugt på den syv kilometer lange tur til supermarkedet.
»Vi udnytter de muligheder, der er i markedet, og vores forhandlere er ligeglad med, hvor varerne kommer fra. Det her er en fantastisk forretning for os,« forklarer Jørgen Pedersen.