Amitech forventer at sælge omkring 12.000 enheder allerede inden for første år, hvilket er over en tredjedel af Amitechs samlede pc-salg. Design-pc'en er desuden udset til at være Amitechs vækstlokomotiv på erhvervsmarkedet - et marked, som selskabet ser som sit store vækstområde i de kommende år.
SmartSize er udviklet i samarbejde med de århusianske arkitekter Smedegaard & Weis.
Lanceringen af SmartSize-serien er andet led i Amitechs millionsatsning på design-pc'er, der blev indledt i efteråret 2001, hvor de første modeller af blandt andet bærbare kom på gaden. SmartSize-pc'en er i modsætning til de første modeller en standard stationær pc, som skal være et alternativ til de beige-grå pc-kabinetter, der udgør majoriteten på computermarkedet.
»Vi er de første, som kan præsentere en designer-pc, som er markant mindre end de traditionelle pc'er, samtidig med at man kan benytte standard-komponenter inden i, så den hele tiden kan opgraderes og følge med udviklingen. Det har ingen af vores konkurrenter formået. Samtidig koster den nye pc ikke mere end de grå standardbokse, og derfor forventer vi os enormt meget af dem,« fortæller administrerende direktør i Amitech, Lars H. Bjerg.
Amitech har store forventninger til den nye pc-serie. I de næste 12 måneder forventes det, at salget af den nye design-pc vil udgøre halvdelen af Amitechs samlede salg af standard-pc'er med kabinet, skærm og tilbehør.
»Forbrugerne og virksomhederne vil have produkter, der i design og fremtoning skiller sig ud fra mængden. Jeg er overbevist om, at der om nogle år slet ikke er flere kedelige grå kasser tilbage på markedet, og derfor er det nødvendigt at sætte sig på design-markedet allerede nu. Derfor har vi valgt at udvide konceptet til også at omfatte de helt traditionelle pc'er,« siger Lars H. Bjerg.
Den nye pc vil fra start blive solgt i mere end 400 butikker landet over. Store kæder som Expert-kæden, Telebutikkerne, Thorn/DER samt Merlin-kæden, der også tæller ElectronicWorld-butikkerne, har ifølge Amitech valgt at give den nye SmartSize en markant placering i butikkerne.
»En del af formålet med design-pc-konceptet er også at styrke Amitech som brand. Vi skal være et rendyrket mærke på højde med vores internationale konkurrenter. Siden vi påbegyndte design-pc-satsningen, har vi mærket, at vores profil er blevet styrket, og at kunderne har taget os til sig i endnu højere grad end hidtil,« siger Lars H. Bjerg.
Flere store erhvervsforhandlere har åbnet produktporteføljen for design-pc-serien, der i erhvervsudgaven har navnet SmartOffice. Blandt erhvervsforhandlerne finder man TopNordic, Excel Data og Spirit Websales, oplyser Amitech.