Selvom krisen har fået mange kunder til at trække følehornene til sig, har løsningsforhandleren EG A/S - det tidligere EDB Gruppen - formået at banke sit overskud betragteligt i vejret.
I de første seks måneder af 2009 nåede selskabet et overskud på 35,7 millioner hvilket er en forbedring på mere end 75 procent sammenlignet med samme periode i fjor. Den forbedrede bundlinie er bemærkelsesværdig, da EG i samme periode har måttet lægge ryg til et fald i omsætningen på næste ti procent fra 539 til 487 millioner kroner.
Med halvårsresultatet har EG allerede i årets første seks måneder præsteret et overskud, som ligger højere end for hele 2008.
Ifølge marketingsdirektør Jesper Andersen hænger det flotte halvårsregnskab sammen med, at EG har formået at vinde markedsandele på eksisterende markeder. Det opvejer nedturen på omsætningssiden. Samtidig oplever EG, at en række kunder trods den økonomiske krise stadig investerer i outsourcing af it-drit, fordi det frigør likviditet i kundernes forretning.
Desuden har EG arbejdet med at effektiviserer sin organisation, hvilket har reduceret omkostningsniveauet.
»Vi har især succes med effektivisering af forretningsprocesser og softwareløsninger til rapportering og business intelligence. Vi er gode til at levere brancherettede løsninger, som effektiviserer kundernes forretning og sparer penge,« siger Jesper Andersen.
EGs løsninger retter sig blandt andet mod retail-virksomheder, samt virksomheder inden for trælastbranchen, tekstil, logistik og energisektoren.
EG var tidligere ejet af IBM, men for godt et år siden blev selskabet opkøbt af kapitalfonden Nordic Capital.
Ifølge Jesper Andersen er EG yderst tilfredse med de nye ejeres strategi, som satser på vækst både gennem opkøb og organisk vækst.