FDIH: Drop småsalg på nettet

BilletNet.dk er skoleeksemplet på, at internettet ikke egner sig til salg af et begrænset antal varer, mener Foreningen for Dansk Internethandel. Formanden anbefaler virksomheder, der ikke kan håndtere efterspørgslen, helt at droppe online-salg.

Det skader dansk onlinehandel, når kunderne gang på gang går forgæves efter varer, der er sat til salg på internettet.

Det mener Gert Birnbacher, der er formand for Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

Med henvisning til den aktuelle sag, hvor kunder på BilletNet.dk forgæves forsøgte at købe billetter til landskampen mellem Danmark og Norge, siger han:

- Jeg vil opfordre virksomheder, der ikke kan levere varen, til at droppe deres onlinesalg. Specielt salget af stærkt rationerede varer som for eksempel billetter egner sig ikke til at blive solgt på nettet.

Skal have gode muligheder

Gert Birnbacher mener, at kunder i en virtuel butik skal have samme muligheder som i en fysisk butik.

- Går man på posthuset og stiller sig i kø for at købe en billet, kan man se, hvor i køen man står og afstemme sine forventninger efter det. Det kan man ikke på nettet, og derfor bliver alt for mange kunder skuffede over ikke at kunne komme til, siger han.

Hos BilletNet undrer direktør Erik B. Lyngsø sig over Gert Birnbachers kritik.

- Jeg synes, at hans holdning er uforståelig. Internettet har nøjagtig de samme begrænsninger som alle andre salgssteder. Når man har en begivenhed, hvor der er større efterspørgsel end udbud, så er der en hel masse mennesker, der går forgæves og bliver skuffede, siger han.

- Jeg synes, at det er en underlig logik, at kunder, der hellere vil købe på internettet end i en fysisk butik, ikke skal have muligheden, fordi der er andre, der går forgæves, siger Erik B. Lyngsø.

Han erkender dog, at internettet er anderledes end virkeligheden, i det man på nettet ikke kan stille sig op i en kø.

- På nettet er det fuldstændigt tilfældigt, hvem der kommer igennem, men kunderne har jo valgt, at de hellere vil tage en tur på rouletten, end de vil stå i en kø, siger Erik B. Lyngsø.

52 kunder kunne tømme BilletNet

Erik B. Lyngsø så gerne, at der var et stykke software til rådighed, som kunne generere en kø på internettet.

- Det ville være dejligt, og det kommer helt sikkert. Men vi kunne aldrig selv finde på at udvikle sådan noget, for vi er ikke en virksomhed, der driver basisudvikling, siger han.

I forbindelse med seneste sag, hvor billetter til landskampen blev revet væk, var der ifølge Erik B. Lyngså 26 billetter til hvert af de 500 salgssteder.

Onlinehandlen på BilletNet blev dog dimensioneret som var det otte fysiske salgssteder, og da det var muligt at købe fire billetter per kunde, svarer det til, at 52 kunder i princippet kunne tømme BilletNet.dk.

Erik B. Lyngsø tror dog ikke på, at det begrænsede udbud af billetter på nettet skader kundernes lyst til at købe på nettet.

- Vi ville få masser af reaktioner fra kunder, hvis de var utilfredse med situationen, men det har vi ikke haft i denne forbindelse, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere