En netop offentliggjort partneraftale mellem Targit og Microsoft Business Solutions kan meget vel betyde en tredobling af Targits årlige omsætning.
Det vurderer Targit, der har hovedkontor i Hjørring.
Partnerskabet blev annonceret på CeBIT, hvor Targits administrerende direktør, Morten Sandlykke, havde svært ved at holde den underspillede nordjyske grimasse på plads.
- Det er uden sammenligning vores vigtigste partneraftale nogensinde, og vi er overordentligt godt tilfredse med at det er kommet i stand, siger Morten Sandlykke.
Salgsprovision direkte på bundlinien
Morten Sandlykkes salgschef, Hans-Christian Brahe Møller, vurderer, at aftalen vil betyde en tredobling af omsætningen hos Targit.
- Vi har i øjeblikket 400 installationer hos kunderne, og jeg forventer, at Microsoft Business Solutions vil sælge flere hundrede ekstra i kvartalet, siger han.
- Dermed vil vores omsætning komme op i nærheden af 50 millioner kroner, og fordi der er tale om en provision af et salg, der ikke er forbundet med udgifter for os, ryger pengene direkte på bundlinien, vurderer han.
Sorte tal i fjerde kvartal
Targit, der udover hovedkontoret i Hjørring har salgskontor i Atlanta i USA og i Tyskland, leverer software til analytisk behandling af store mængder data - Business Intelligence eller Business Analytics, som Targit og Microsoft Business Solutions kalder det.
Ifølge det endnu ikke afleverede regnskab for 2002 fik selskabet sorte tal på bundlinien i fjerde kvartal, men indtil da havde udviklingsarbejdet kostet mere, end Targit kunne få ind på licenssalg.
Produkterne, som Targit bliver en del af, sælges under det meget lidt mundrette navn Business Analytics for Microsoft Business Solutions-Axapta samt for produktet Navision, (det tidligere Attain, red.)
Hos Microsoft Business Solutions siger udviklingschef Niels Bo Theilgaard om de nye produkter:
- De bygger på det samme koncept som den øvrige Microsoft Business Solutions portefølje: brugervenlighed, hurtige og ukompliceret installation og fleksible tilpasningsmuligheder.