Microsoft sidder tungt på markedet for browsere.
En ny undersøgelse foretaget af det tyske annoncebureau Adtech viser, at hele 96,5 procent af alle europæiske internetsurfere bruger Microsofts browser, Internet Explorer, når de skal på nettet.
Det er en stigning på lidt over to procent på et kvartal, og dermed er under fire procent af browserne i Europa produceret af andre end Microsoft, oplyser Adtech.
Dominansen betyder ifølge annoncebureauets administrerende direktør, Michael Schultheiss, at virksomheder i stigende omfang undlader at optimere deres sites, så de kan vises lige godt i andre browsere.
- Det betyder også, at programmører af nye annoncetyper til internettet udelukkende udvikler til Internet Explorer. Online-marketing til eksempelvis Netscape Navigator bliver derfor begrænset til de tilfælde, hvor der er kun er en lille ekstra-udgift forbundet med det, siger Schultheiss.
Adtech har ladet udbredelsen af bannerannoncer danne grundlag for selskabets undersøgelse.
Ifølge analysen har selskabet gennem flere kvartaler returneret oplysninger fra flere milliarder bannere om, hvilke browsere, gæsterne på siderne benytter.
Den mest anvendte browser er Microsofts Internet Explorer 6.x, der langt om længe har overhalet den tidligere udgave i generation 5.