Mobilselskabet Orange Danmark minimerer stille og roligt selskabets driftunderskud.
I det forgangne regnskabsår er der markant fremgang i indtægterne, ligesom massefyringerne sidste år har medført store besparelser på driften af teleselskabet.
Orange Danmark satte sidste år en række mål for den fremtidige forretning. Strategien blev skrevet i en intern rapport, som Computerworld Online fik fingre i, og på papiret ser det ud til, at mobilselskabet følger strategiplanen til punkt og prikke.
Omsætningen i 2002 steg med 24 procent til 1,8 milliarder kroner, hvilket harmonerer meget godt med målet i den fastlagte strategiplan.
De faldende omkostninger har minimeret underskuddet før renter, af- og nedskrivninger samt skat, fra 449 millioner kroner i 2001 til minus 16 millioner kroner i 2002.
Dårlige kunder forsvinder
Orange har dog mistet en del kunder i det forgangne år - lidt afhængig af, hvordan kundetallet opgøres. Det oplyste antal kunder fra Orange Danmark siger 578.000, hvilket er fem procent lavere end året før.
Men til gengæld lægge de tilbageværende kunder endnu flere kroner i Oranges kasse end tidligere.
Begrebet hedder ARPU, og dækker over den gennemsnitlige omsætning per kunde.
Målet i strategiplanen siger, at ARPU'en skal ligge på 216 kroner om måneden, og af det seneste regnskab fremgår det, at ARPU'en nu ligger på 208 kroner.
Det er en stigning på 13 procent i forhold til året før, oplyser Orange Danmark.
Overhaler Dutchtone
Selskabet har været igennem en massiv fyringsrunde sidste år, der betød farvel til omkring 400 medarbejdere - mere end hver tredje af mobilselskabets ansatte.
Før fyringerne lå Orange Danmark sidst på oversigten i en benchmark-analyse over europæiske mobilselskaber, som analysefirmaet Bain & Company foretog for Orange i maj 2002.
Med et samlet medarbejdertal på omkring 700 og det nuværende antal kunder er Orange Danmark hoppet to pladser op på benchmark-analysen foran Dutchtone og Orange i Schweiz.