Udsigten til store forandringer på printermarkedet får hardwareproducenten HP til at lancere en helt ny model for distribution og kanalpartnerskaber.
Sammen med en række nye produkter inden for managed print services plus alliancer og samarbejde med distributører og konkurrenten Canon vil HP i fremtiden styrke sit salg til især entreprisekunder. Samtidig hæver HP kravene til sine forhandlere med et nyt partnerprogram, som skal belønne forhandlere, der satser på at sælge på markedet for managed services.
Ændringerne, som blev lanceret mandag i denne uge, sker ifølge HPs topchef Mark Hurd for at sikre HP sin del af enterprise-printermarkedet, som værdimæssigt løber op i et trecifret milliardbeløb.
I den høje ende af markedet vil HP desuden alliere sig med distributører, som skal fungere som såkaldte infrastruktur-partnere, der stiller et apparat til rådighed, der gør det lettere for forhandlere at stykke modeller for finansiering, fakturering, supplies og service sammen i de kontrakter der indgår med kunderne.
I første omgang har HP annonceret navnene på fire amerikanske distributører, Synnex, Supplies Network, NER Data og United Stationers, som skal udfylde denne rolle i HPs enterprisesalg.
Ifølge direktør for storkundeslag i HPs danske printerdivision, Nikolaj Takla, vil HP indenfor kort tid lancere en tilsvarende model herhjemme.
»Vi arbejder på at oprette en portal, hvor forhandlere direkte kan håndtere de forskellige dele af en kontrakt,« siger Nikolaj Takla, som dog ikke ønsker at oplyse, hvilke partnere og distributører, der herhjemme skal bidrage til den kommende portal.
Ifølge CRNs oplysninger har HP dog de sidste par måneder forhandlet med distributører som Tech Data og Actebis om at bidrage til den nye portal.