Merlin har betalt en bøde på 150.000 kroner, for at have vildledt kunderne i deres 2004/2005 tilbudskatalog. Forbrugerombudsmanden anmeldte i 2005 elektronikkæden til politiet, sammen med en række andre kæder.
Hos Merlin anerkender de fejlen, og er glade for den relativt lille bøde.
»Vi har ikke haft nogen intentioner om at gøre noget forkert - vi har bare været dårlige til vores job,« siger direktør Ingvaldur Thor Einarsson, og fortæller samtidig, at de siden anmeldelsen har dobbelttjekket alle priser, inden de bliver trykt.
Bødestørrelsen er fastsat efter Merlins fortjeneste i forbindelse med den falske annoncering, men er blevet nedsat på grund af formidlende omstændigheder, blandt andet fordi Merlin efterfølgende opsatte skilte med rettelser i butikkerne. Derudover blev det taget i betragtning, at antallet af fejl var relativt lille, fortæller Merlin direktør Ingvaldur Thor Einarsson.