»Det er svært at køre en seriøs virksomhed uden at der vil være utilfredse kunder,« siger direktør Jan Stein Jørgensen om de mange klagesager, der kommer ind over computerbutikken Føniks, hvis hovedafdeling ligger på Frederiksbergs Falkoner Allé.
Hans butik er under navnet Aktieselskabet af 26 november 2006 netop blevet lagt på Forbrugerklagenævnets sorte liste, Firmatjek.dk.
Statistikken tyder på, at Jan Stein Jørgensen har ret, når han siger, at det er svært at undgå sure kunder. Ifølge egne oplysninger er hans butikker blevet trukket gennem Forbrugerklagenævnet omkring 20 gange siden butikken i 2001 etablerede sig som hardwareforhandler med fokus på forbrugersegmentet.
I den aktuelle sag er det en køber af et Daytona grafikkort, der henvendte sig til Forbrugerklagenævnet fordi grafikkortet døde efter halvandet år. Efter to måneders ventetid får kunden, ifølge afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet, at vide, at kortet var slidt op. Føniks vil derfor ikke give kunden pengene tilbage.
Forbrugerklagenævnet har forgæves forsøgt at få en kommentar til forløbet fra butikken. Ifølge afgørelsen har butikken været tavs som en østers overfor forsøg på at få en forklaring på det ødelagte grafikkort.
Jan Stein Jørgensen, Føniks Computer afviser hele forløbet med klagenævnet og oplyser i dag, at man har været i løbende kontakt med Forbrugerklagenævet, og at Føniks allerede 3. januar 2006 sendte kunden en check. Han vil nu se til, at Forbrugerklagenævnet sletter oplysningerne om hans virksomhed.
»Der er sket et kommunikationsbrist. Det er aldrig hensigtmæssig, at blive blacklisten, og jeg har ingen interesse i at genere forbrugerne,« siger Jan Stein Jørgensen, Føniks.
Han vil nu tage kontakt til Forbrugerklagenævnet med henblik på at blive slettet fra den sorte liste.
Forbrugerklagenævnets har i sin afgørelse pålagt Aktieselskabet af 26 november 2006, der driver Føniks Computer, at tilbagebetale kunden den fulde pris for grafikkortet på 1.300 kroner samt sagsomkostninger til Forbrugerklagenævnet på 4.700 kroner.
En virksomhed, der er blevet klaget over, har ikke pligt til at følge Forbrugerklagenævnets afgørelse, men virksomheden bliver dog kun slettet fra den sorte liste, hvis den følger klagenævnets afgørelse.