Softwareproducenten Adobe Systems udvider sin nordiske salgsstyrke fra tre til seks ansatte for at styrke sin indsats overfor de største partnere og distributører i salgskanalen. Udvidelsen sker på Adobes svenske hovedkontor, men vil få konsekvenser for salgsorganisationen for hele Skandinavien, som i alt servicerer fem distributører og 14 såkaldte licenscentre.
Ifølge Adobes skandinaviske chef for kanalsalg, Fredrik Rossander, vil det især blive store partnere som Atea, Insigtht og PC-Ware, og disributører som Tech Data og Ingram Micro, der vil mærke satsningen på et stærkere kanalarbejde.
»Mandskabsudvidelsen betyder, at vi kan gå fra en model med opdeling på enkeltlande, til at vi nu kan rette indsatsen mod de enkelte partnere. Forandringen vil især kunne mærkes for store partnere og endusers,« siger Fredrik Rossander til CRN. Han afviser dog, at Adobe dermed nedprioriterer sine øvrige partnere i Danmark.
Det er ændringer i markedet, som stiller større krav til Adobes service og tilgængelighed.
»Vi ser en klar forandring i efterspørgslen på Adobes produkter, som har ændret salgsprocessen, fordi handlerne bliver større både i antal og værdi, samtidig med at salgscyklussen er blevet længere. Det øgede salg slår især igennem på Acrobat,« siger Fredrik Rossander til det svenske it24.
Omkring 95 procent af Adobes salg går gennem kanalen, og udover en lille volumen gennem adobe.com benytter koncernen sig ikke af direkte salg.