Den svenske Tele2-koncern har hevet 461.000 kunder ud af sin danske kundedatabase for at levere et billede, der svarer bedre til virkeligheden.
Det fremgår af koncernens regnskab, der blev fremlagt tirsdag.
Efter første halvår 2002 havde Tele2 990.000 danske telekunder, men efter de nye regler, som bruges internt i koncernen, er tallet nede på under 530.000 kunder.
Det skyldes især, at mange forvalgs-kunder tidligere blev talt med som kunder, selvom de i årevis ikke havde benyttet sig af for eksempel at taste 1001, før de ringede op - og dermed ikke har modtaget regninger fra Tele2.
Tele2's danske direktør, Niclas Palmstierna, understreger dog, at det reelle kundetal er vokset igennem 2002, men generelt vil han ikke udtale sig om danske tal for koncernen.
Blot kommer det frem, at Tele2 har udsigt til at spare 20 millioner kroner om året på de nye såkaldte LRAIC-aftaler mellem TDC og de øvrige teleselskaber. LRAIC står for står for Long Run Average Incremental Costs og er en en model, der bruges til at beregne, hvad Tele2 og konkurrenterne skal betale TDC for at tilbyde kunderne samtaleminutter i TDC's netværk.
På koncernniveau fik Tele2 et overskud efter finansielle poster på 646 millioner kroner, mens omsætningen steg med 25 procent til 25 milliarder kroner.
Tele2 er repræsenteret på telemarkedet i Skandinavien og både Vest- og Østeuropa.