Fildelere får ofte skudt i skoene, at de er nogle asociale nasserøve.
Den påstand har folkene bag en af de meste populære BitTorrent klienter derfor forsøgt at efterprøve.
BitTorrent-programmet Vuze, der tidligere er kendt som Azureus, har fortaget en undersøgelse af sine brugeres holdninger og vaner i forhold til musik- og film-indkøb.
Resultatet af undersøgelsen er, at brugerne ganske rigtig er nogle nasserøve, når det kommer til at købe digitalt indhold online. Her vil de hellere hente deres ting gratis. Men samtidig konkluderer rapporten, at fildelerne alligevel er "Hollywoods bedste kunder".
Fildelerne bruger ganske simpelt flere penge på kulturoplevelser.
Sammenlignet med personer, der ikke jævnligt bruger fildeling, så er Vuzes brugere storforbrugere af biografer, lejefilm og dvd'er.
For eksempel går en typisk Vuze-bruger i biografen otte gange om året. En almindelige internetbruger går i biografen seks gange om året. Når en Vuze-bruger lejede ni film fra for eksempel Blockbuster, så lejede en person fra den anden gruppe syv. I forhold til dvd-indkøb, så investerer Vuze-brugerne i 16 om året. Den anden gruppe køber 13.
Vuzes direktør Gilles BianRosa indrømmer, at hans brugere ganske rigtig ikke er gode til at betale for musik og film på nettet. Men han tror ikke, at det nødvendigvis skyldes pirateri.
Han mener, at digitalt indhold er for dyrt, for besværgelig at flytte rundt på og ofte beskyttet af DRM.
På den anden side har brugerne meget mere kontrol over indholdet, hvis de køber en DVD - selvom den også er beskyttet af DRM. Den fysiske kopi giver brugeren mere bevægelsesfrihed og ekstramateriale. Så hvis digitalt indhold og fysisk indhold koster det samme, så gætter han på, at det er den fysiske kopi, der havner i indkøbskurven.
Han mener ikke, at DRM er måden at bekæmpe pirateri. For så snart en cracket kopi bliver lækket på nettet, så kan folk, der vil finde den, netop finde den. Og så står DRM tilbage som en torn i øjet på de forbrugere, som rent faktisk har købt produktet legalt.
Han roser i øvrigt musik- og filmbranchen for at tænke nye tanker ved at indgå aftaler med tjenesterne Spotify og Hulu.
Undersøgelsen blev lavet af firmaet Frank Magid Associated ved at spørge 693 amerikanske Vuze-brugere og 606 almindelige brugere. Alle de adspurgte var mellem 18 og 44 år.
Direktøren for den danske producentforening har tidligere afvist, at ulovlig fildeling kunne gavne forbruget af film her på ComON.