Når lokale mærker som Genex og Novabook bliver solgt med Windows Vista Home Premium og Windows Vista Ultimate frem til 1. juli, så donerer Microsoft 50 kroner til Red Barnet for hver solgt pc. Men det er ikke kun en håndsrækning til en god sag. Det er også en håndsrækning til de lokale danske pc-byggere.
»Formålet er faktisk at give distributørerne og de lokale systembyggere mulighed for at markedsføre en god historie og deltage i en god historie,« siger Kim Enrum, der direktør for Microsoft danske OEM-forretning.
Det er et initiativ, der går rent hjem hos hos både Nova Data, som står bag mærket Novabook og Data Team, der sælger Genexcomputere gennem forhandlere.
»Det er rent ud sag et skide godt initiativ. Det sådanne initiativer Microsoft skal komme med for at holde liv i pc-byggerne,« lyder den spontane reaktion fra Kenan Hansen, direktør for Nova Data i Sønderborg.
Fra Eilif Lytje, direktør for Data Team i Ringkøbing kommer den samme positive melding.
»Jeg synes, det er en genial ide. Det, der gør det ekstra fint, er, at den er rettet mod de lokale pc-byggere, så vi har en mulighed for at differentiere os,« siger han.
Selv om opbakningen bag initiativet er varm, så fokuserer hverken Kim Enrum fra Microsoft eller pc-byggerne på, hvorvidt kampagnen giver et mersalg.
»Det handler om, at vi er fælles om det her. Det er ikke kun Microsoft, der donerer til Red Barnet. Det er danske pc-byggere sammen med Microsoft,« siger Eilif Lytje fraData Team.
Han sekunderes af Nova Datas Kenan Hansen.
»Det er godt at vise flaget, og det betyder noget lokalt markedsføringsmæssigt. Vi har allerede fået omtale i lokalpressen på grund af projektet. Det adskiller os fra HP og de andre store,« siger Kenan Hansen.
Læs videre i det trykte CRN