For teleselskabet CBB Mobil er de bedste reklamekroner brugt på at optimere priserne, så selskabet altid ender som det billigste i IT- og Telestyrelsens prisguider.
Det lykkes også i den seneste udgave af styrelsen prispjece, "Hallo, hallo - Ved du hvad det koster?", der udleveres på bibliotekerne fra på mandag.
Hvis man bruger sin mobiltelefon som et supplement til fastnettelefonen, er CBB Mobil ifølge guiden det billigste selskab, uanset om forbruget er 90, 270 eller 630 minutter i kvartalet.
Men IT- og Telestyrelsen beregner priserne ud fra nogle helt specielle profiler. Otte ud at 10 opkald går til fastnettet, resten til en anden mobiltelefon. En vis mængde opkald sker om dagen. SMS-beskeder tælles ikke med. Og så videre.
TDC billigst hjemmefra
Guiden fortæller også, hvem der er billigst, hvis man bruger mobiltelefonen i stedet for en fastnet-telefon. Her stryger TDC Mobils nye lavpristilbud, Mixit, til tops.
Det skyldes, at Mixit opererer med en hjemmezone, hvorfra prisen er meget lavere end på opkald foretaget uden for den nærmeste sendemast i forhold til bopælen.
Og IT- og Telestyrelsens profil regner med, at bruger man mobiltelefonen som alternativ til en fastnettelefon, så foretages samtlige opkald hjemmefra til den lave pris.
- Det er nok ikke særlig realistisk. Men det er ikke noget, vi vil gøre noget ved, for vi går ikke efter det segment, der vil erstatte fastnettelefonen med en mobiltelefon, siger direktør Teddy Søgaard Pedersen, CBB Mobil.
Han mener dog, at IT- og Telestyrelsen godt er klar over, at de nuværende profiler trænger til at blive justeret lidt. Styrelsen har nemlig indkaldt teleselskaberne til et møde, hvor man skal diskutere nye måder at fremlægge priserne på.
Internettet den bedste guide
Teddy Søgaard Pedersen så gerne, at man også indregnede gebyrer på de forskellige mobiltilbud. Nogle selskaber straffer kunderne med gebyr, hvis ikke forbruget overstiger et bestemt niveau. Der er også forskel på, hvordan selskaberne fakturerer opkaldsafgiften.
Hos IT- og Telestyrelsen henviser man til, at kan forbrugeren ikke genkende sit eget forbrug i prisguiden, så kan man på internettet selv indtaste sit forbrugsmønster og få beregnet det billigste abonnement.
- Den trykte guide er udkommet siden 1998, og der er mig bekendt ingen planer om at stoppe med at udgive den. Der er trods alt stadig mange forbrugere, der ikke har mulighed for at benytte guiden på internettet, siger overkontrollør Jane Ørum, IT- og Telestyrelsen.
Priserne i den trykte guide var gældende den 1. januar, men siden er lavprisselskabet Smarttalk, der ejes af Debitel, kommet til, og det udløste en mindre priskrig på især SMS-beskeder.
Hvis forbrugeren vil have de seneste priser, skal man lade pjecen på biblioteket ligge og bruge regnemaskinen på IT- og Telestyrelsens elektroniske prisguide.
Relevante links:
Hallo, hallo - Ved du hvad det koster?
Den elektroniske teleprisguide