Apple AdMobber Google

Apple sætter en prop i det annoncehul, som kunne gøre Googles satsning på AdMob til en lukarativ forretning.

Apple er i krigshumør i øjeblikket. Først gik æble-producenten i clinch med Adobe på grund af Flash, og nu lader det til, at Apple er på vej i nærkamp med Google. Slagmarken er reklamer på mobiltelefoner.

Her har parterne tidligere krydset klinger, da begge firmaer viste interesse for firmaet AdMob, som har fundet en god metode til at lægge reklamer på mobile hjemmesider og i apps. Google endte med at købe AdMob for et milliardbeløb.

Og det er stadig AdMob striden handler om. Ifølge flere medier har Apple ændret sine betingelser, så firmaet kan holde Googles reklameplatform ude i kulden og væk fra det lukrative reklamemarked, som iPhone er blevet.

Engadget tolker små ændringer i Apples betingelser i det nye styresystem, iOS4, som en måde at spænde ben for Google. Hvis tolkningen af betingelserne er korrekte, så betyder det, at AdMob ikke får adgang til statistik og analyser for de reklamer, som de indlejrer i iPhone apps. Det vil gøre reklamerne næsten ubrugelige for annoncører. Netop iPhone er ellers hurtigt blevet AdMobs største reklamemarked.

Apple har ikke bekræftet tolkningen af deres ændrede betingelser.

Men da Apple i denne uge præsenterede iPhone 4, var der en anden lille drillende kommentar til Google: Apple giver i fremtiden iPhone-ejere mulighed for at fravælge Google som søgemaskine og anvende Bing eller Yahoo i stedet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Bliv klogere på de digitale transformationer hos Danmarks største virksomheder

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere