Samarbejdet og den nye virksomhed der får navnet ITpublic henvender sig til det offentlige erhvervsliv på og uden for Bornholm.
Virksomhederne råder sammenlagt over 12 IT-serviceteknikere og tilsammen i alt 18 medarbejdere, hvilket er ifølge virksomhederne er usædvanligt i den bornholmske IT-branche. Samarbejdet mellem virksomhederne og forberedelserne til de fremtidige krav har indtil videre medført to nyansættelser - en i hver virksomhed.
Virksomhederne opretter et nyt ApS med selvstændigt telefonnummer og receptionistfunktion. Det nye telefonnummer bliver umiddelbart kun tilgængeligt for det offentlige erhverv, og derved vil virksomhedernes respektive kunder fra øvrige erhverv ikke mærke nogen umiddelbar ændring. Dog vil garantireparationer på HP's produkter være en ydelse, som uanset kunde eller erhverv vil blive udført i det fælles samarbejde, ligesom den højere kompetence umiddelbart vil komme til gavn også for de øvrige erhverv, forklares det.
Med flere til at varetage opgaver og funktioner bliver mulighederne for uddannelse, specialviden og certificeringer også større, og dette ser de to indehavere som en af kernestenene for at blive valgt som fremtidige IT-samarbejdspartnere.