Fujitsu Siemens Computers erkender blankt, at selskabet rent markedsføringsmæssigt står tilbage for HP. Alligevel står markedsføring, til de danske kanalpartneres utilfredshed, ikke højt på dagsordenen i det nye partnerprogram, som computerproducenten for nyligt lancerede i Belgien.
En stor tilfredshedsundersøgelse afslører Fujitsu Siemens store svaghed: Slutbrugermarkedsføringen. Her ligger de væsentligt under HP, og det ved de godt selv. Det er dog ikke noget, Fujitsu Siemens satser på at gøre noget ved lige nu, lød det fra den europæiske kanalchef, Selma Kveim, ved et partnerarrangement i Bruxelles i marts.
»Det er noget vi bør ændre, men det er ikke en del af planen lige nu,« siger Selma Kveim til CRN.
I stedet satser Fujitsu Siemens på at styrke forholdet mellem producenten og forhandlerne.
Den danske Fujitisu-forhandler Erik Hedegaard fra Minisoft A/S i Silkeborg bekræfter billedet. Han har været forhandler af Fujitsu Siemens i en årrække.
»Den grundlæggende markedsføring mangler simpelthen. Fujitsu Siemens formår kun lige akkurat at fortælle kunderne, at de ikke er døde, når de udsender deres produktprogram med Børsen,« siger Erik Hedegaard.
Han peger på, at Fujitsu Siemens har mange specialprodukter, som man glemmer at fortælle verden om. Et eksempel er en ekstra-tynd notebook, som har været i kataloget i to år. Men på markedsføringssiden er det Apple, der løber med æren med deres Mac Book Air. Oven i købet står den bagerst i kataloget, fordi den sælger mindst. Han er dog grundlæggende tilfreds med sit samarbejde med den japansk-tyske producent.
»Vi har en rigtig god relation og en god kontakt,« fortæller han. »Vi får masser af opmærksomhed, og hjælp, når vi har brug for det.«
Læs hele artiklen i den trykte udgave af CRN, som udkommer i dag.