Hos CBC-kæden er direktør Peder Hvejsel ikke så begejstret som d´herrer Rosenmeier og Qvist. Og det er forståeligt. For set fra forhandlernes synspunkt er det ikke nødvendigvis særlig positivt med to giganter, der deler det danske broadlinemarked mellem sig.
Af flere årsager. Selvfølgelig bliver der færre steder at gå hen for både forhandlere og producenter. For forhandlerne gælder det dog ydermere, at de har færre steder, hvor de kan få kredit. Med kun to spillere, vil en del forhandlere meget hurtigere ramme kreditloftet.
Det kan i sidste ende gå ud over kanalens spændstighed, og sende endnu mere forretning i armene på andre store spillere, som eksempelvis Atea.
Men duopolet er nu en realitet. Konsolideringen har været hård og to spillere står nu tilbage. Umiddelbart er det svært at se, hvem der skulle kunne komme ind som en tredje spiller på det danske broadlinemarked.
Men den praktiske gennemførelse af fusionerne er ikke sket endnu. Her kan meget gå galt – det er tidligere set. Og det kan også være at netop den anstrengte kreditsituationen tvinger så mange forhandlere til at finde nye veje, at det giver plads til andre spillere.
Om det sker, må tiden vise. Umiddelbart er det kun i bestyrelseslokalerne hos de store internationale distributører, at der er anledning til at lade champagnepropperne springe. For forhandlerne er facit efter sommerens konsolidering, at de har en samhandelspartner mindre - og et sted mindre at få kredit. Og det er skidt.