Nyheden, der er udviklet af Sandberg selv og har fået navnet MeterMan, giver forhandleren mulighed for at afprøve en ophængning af Sandberg-produkter på computer-skærmen, ligesom ophængning og produktbestilling er tæt integreret.
Som forhandler indtaster man ved hjælp af online-tjenesten MeterMan først hyldestativets dimensioner. Derefter vælger man de produkter, som man ønsker at føre, hvorpå MeterMan beregner, hvordan varerne hænges optimalt op på det oplyste stativ. Resultatet vises i form af et planogram, men man kan også vælge og se produkternes faktiske udseende på stativet.
Når man har godkendt opstillingen, kan man med få klik foretage selve varebestillingen, og når varerne dukker op, benyttes planogrammet til at lette ophængningen.
Varerne er forsynet med stregkode, så for hver gang en kunde køber en given vare, vil MeterMan registrere varebeholdningen, og en e-mail vil blive fremsendt om knebne varebeholdninger, hvis forhandleren ønsker det.
Salgsdirektør Erling H. Petersen forventer, at det nye program vil forøge omsætningen af Sandbergs produkter, men han tør ikke sætte præcise tal på.
»Det er svært at sige, hvor meget det betyder helt konkret, men det profilerer os i forhold til vores konkurrenter, som ikke har noget lignende system,« slår han fast.
Nyheden lanceres 20. maj.