Det er ikke længere én god forretning for Concept Data i Herning at være med i C5 Servicepartner-samarbejdet. C5-forhandleren på den jyske hede, har ellers været sammen med de øvrige forhandlere siden 2002, men nu er der ikke længere godt købmandskab for Concept Data i at være med i fællesskabet.
»Den synergi, der skulle have været, er ved at forsvinde,« siger Kris Klintebæk, der er administrerende direktør i Concept Data.
Kris Klintebæk forklarer, at det ikke længer giver mening for ham at være med i samarbejdet. Mens Servicepartner-konceptet i starten var C5-fyrtårn, er samarbejdet nu ikke længere så spændende for Concept Data. Mens Concept Data kun har C5, har de andre medlemmer både Nav og Ax på hylderne.I sammenligning med de øvrige C5 Servicepartnere er Concept Data nu ved at være den lille forhandler, synes Kris Klintebæk.
»C5 servicepartnerrollen som spydspidskompetence har ikke indfriet vores ønsker, da flere af de tilbageværende medlemmer også sælger andre ERP-produkter som NAV og AX. Vi mener det på den lange bane, ikke vil fremme C5’s position som et godt ERP-produkt til små og mellemstore virksomheder,« lyder det fra forhandleren.
Købmandsskab
Desuden giver det banale købmandsregnskab heller ikke overskud for Concept Data. Som C5 Servicepartner skal forhandleren både betale udgiften til medlemskab til Servicepartner-samarbejdet og give gratis support til nye kunder. Det er Microsoft, der har autoriseret Concept Data som C5-partner, og med autorisationen følger pligten til at give kunderne den gratis support.
Han understreger, at bruddet med de øvrige servicepartnere sker i en god tone.
»Vi har været loyale og smækker ikke med døren,« siger Kris Klintebæk.