Fra den 1. juli kan man ikke længere få et levende menneske i tale i Scribona, hvis man som forhandler ligger under omsætningsgrænsen på 100.000 kroner om året.
I stedet bliver de forhandlere, som enten er meget små eller ikke har hardwaresalg som deres egentlige forretningsområde, henvist til at handle elektronisk med Scribona via distributørens Partnerweb. Det skriver Scribonas salgsdirektør Henrik Vetter i et brev til forhandlerne.
Hos Cactus Data, der er en af de adskillige hundrede forhandlere, der rammes af mindstekravet, modtages meldingen med undren.
»Vi lægger i forvejen næsten al handel på web'en, men ind imellem kommer der jo problemer, man skal have menneskehjælp til. Som lille forhandler har vi ikke haft noget at klage over hos Scribona - tværtimod. Men hvad hjælper de gode erfaringer, når man ikke længere kan ringe og bestille en dims eller afklare noget, der er uklart?« spørger Gustav Brock, direktør for Cactus Data.
Scribonas Henrik Vetter siger, at han gerne vil hjælpe alle forhandlere, der har problemer med mindstekravet.
»De er altid velkommen til at ringe til os frem til 31. juni - og vi vil gerne sende en konsulent ud, så man sammen kan finde frem til, hvordan de kommer over de 100.000,« siger han.
Tilbudet om konsulentbistand gyder dog kun meget lidt olie på vandende for Gustavs Brocks vedkommende:
»En konsulent? Jamen vi ved da godt hvad Scribona har at tilbyde - det behøver vi ikke en konsulent til at fortælle os,« siger han.
Læs mere i den trykte udgave af CRN, der udkommer i dag.