For lidt avance på hardware-salg har fået den københavnske it-forhandler IMA DATA til at specialisere sig yderligere i sin nicheforretning, nemlig salget af masseproducerede cd-medier.
»Vi tjener 25 kroner for hver solgte fladskærm. Der er kort sagt for mange om buddet indenfor hardware-salget, og det lægger et yderligere pres på avancen, hvis du ikke sælger 100 skærme om dagen,« siger IMA DATAs ejer Søren Blume.
I år er det lykkedes IMA DATA at holde sin forretning på ret køl med et positivt resultat på på 95.000 kroner før skat, et resultat, som ikke afviger væsentligt fra forrige års resultat.
Som flere it-forhandlere i den danske it-kanal, mener han, at investering i hardware generelt er for alt for risikabelt, »med mindre man vil være kæmpestor,« som han formulerer det. Derfor har han skruet ned for hardwaresalg og i stedet kanaliseret indsatsen på salg af masseproducerede cd-medier i den store stil.
For to år siden gennemførte IMA DATA et generationskifte, et skifte hvor Søren Blume har formået at vende to års negative årsregnskaber i 2004 og 2005 til sorte tal.