22 medarbejdere og tre direktører mistede i sidste uge deres job i den danske del af Canon. Det sker efter en fælles europæisk omorganisering af printer- og kopiproducentens organisation. Fremover vil Canons salg til både erhvervs- og private kunder blive samlet under en fælles hat.
»De to organisationer har hidtil levet hver deres liv, så det her er en meget stor ændring,« siger administrerende direktør Per Klavsen.
Han beholder jobbet som administrerende direktør og vil fremover desuden også have ansvaret for det direkte salg til både private og offentlige kunder, mens den hidtidige landechef for Canons forbrugerdel, Torben Thomassen vil få det samlede ansvar for Canons salg gennem forhandlere og detailbutikker.
Ude er marketingdirektør Klaus Sejr Madsen samt kanaldirektørerne for corporatekunder, Jesper Thomsen og for Canon Business Centrene, Søren Vilmand.
»Hele organisationsstrukturen ændres og fremover vil stort set ingen i salg og marketing have samme rolle,« lover Per Klavsen.
Blandt de menige medarbejdere er det primært back office-folk samt marketingansatte, der har mistet jobbet. Ifølge Per Klavsen sker ændringen som modtræk på de seneste fem-seks år pres på Canon med faldende marginaler. Han understreger dog samtidig, at han fastholder Canons opmærksomhed på privatkundemarkedet.
»Danmark er et af de bedre lande i europæisk sammenhæng på B2C-markedet, så vi vil fortsat fokusere 110 procent på forhandlere og distributører uden at vi ændrer vores go-to-market strategi,« understreger han.
Canondirektøren planlægger, at den nye organisation skal være på plads 5. februar.
»Det er aldrig nogen sjov proces, men vi har ikke tid til, at denne ændring skal tage mange måneder,« fastslår Per Klavsen.