Væksten i computersalget er fordelt meget ulige mellem de enkelte producenter. Næsten halvdelen af de øgede salg går til verdens to største producenter, Hewlett-Packard og Dell, mens resten må nøjes med en mindre vækst. Det viser tal fra analysefirmaet Isuppli, ifølge nyhedsportalen Digitimes.
I andet kvartal af 2008 blev der på verdensplan solgt næsten 70 millioner. Det er næsten ni millioner computere mere end samme kvartal året før.
Hewlett-Packard, der sidder på den globale førsteplads, solgte i andet kvartal 2,2 millioner flere computere end samme periode året før, mens Dell, der følger lige efter, fik afsat 1,9 millioner flere enheder. Tilsammen har de to producenter taget tæt på halvdelen af den samlede vækst, 47 procent.
Derimod kan de tre næste i den globale top-fem ikke følge med i de to markedleders vækst. Acer, Lenovo og Toshiba har tilsammen en vækst på 2,3 millioner styk, godt og vel det samme som HP og Dell har hver for sig.
Ifølge analysefirmaet Isuppli er det Dells anstrengelser for at vinde it-salgskanalen, der har givet resultater. For fjerde kvartal i træk har Dell øget sin markedsandel og sidder nu på 16 procent af verdensmarkedet med et salg af 11 millioner pc'er.
»Skabelsen og udviklingen af en højprofileret detail og kanalrelation har hjulpet Dell til at skaffe sine pc'er ind hos forbrugerne,« siger chefanalytiker Matthew Wilkins fra Isuppli.