Kim Holm afviser dermed at regionskoden er indført for at gøre det svære for producenter af genbrugsblæk at sælge blæk til HP-printere eller for at styre det grå brokermarked for blækpatroner.
»Hos HP har vi den filosofi, at et HP-produkt koster det samme over hele verden. Det sker for at forhindre, at der sker valutaspekulation i vores varer. Da vi sælger i Euro-priser i Europa og dollar-priser i USA, kan der opstå svingninger i priserne som følge af valutaerne. Det imødegår vi ved at ændre priserne på månedsbasis. Det går imidlertid ikke med forbrugerne. De skal kunne regne med at prisen på en blækpatron er nogenlunde stabil. Derfor regulerer vi kun priserne på blækpatroner til forbrugerrettede printere en gang hvert halve år. For at forhindre at markedet pludselig bliver oversvømmet af billige patroner fra USA i forbindelse med store dollarfald, har vi indført regionskoderne,« fortæller Kim Holm.
Kim Holm, der officielt har titlen Vicepresident and General Manager HP Supplies EMEA, understreger, at regionskoderne ikke berører produkter rettet mod erhvervskunder.
»Argumentet er netop at beskytte forbrugerne mod hyppige prisudsving. Erhvervslivet er mere vant til at priserne er kursafhængige,« lyder det fra Kim Holm.
HP har flere gange åbenlyst erklæret, at det grå marked skal bekæmpes, men Kim Holm afviser fuldstændigt, at det skulle være en faktor i indførelsen af regionskoden. Som argument peger han på, at koden kun er indført på forbrugerprodukter, og ikke over hele HPs portefølje. I samme åndedrag understreger han, at det heller ikke er en teknisk handelshindring overfor producenter af genbrugsblæk og miljøblæk.
»Det er store firmaer, der nemt kan finde en måde at få printeren til at godkende patronerne. Over andre producenter af blæk kan vi kun konkurrere på kvalitet. Vi bruger en milliard om året på research for at sikre at print med vores blæk bliver de bedste. Det er den måde vi vil konkurrere på over de andre blækproducenter,« siger Kim Holm.
Regionskoden har været indført i et halvt år nu. Rent teknisk fungerer det på den måde, at det er printeren, der undersøger patronen og afgør, om den nu er en rigtig »europæisk« eller amerikansk patron, der er i printeren.
HP justerer derfor kun priserne en gang hvert halve år nu - på blækpatroner rettet mod forbrugermarkedet. Senest var i går, hvor prisen til distributørerne i Europa blev sat ned med godt otte procent.