Videnskabsminister Helge Sanders kontrafej optræder ved siden af et stort lysegrønt HP-logo, og han leverer et indlæg omkring herlighederne ved digitalisering af den offentlige forvaltning i et reklameindstik, hvor en række af pc-producentens offentlige kunder fortæller, hvor mange penge de har sparet ved at vælge HP.
Professor i offentlig ret, Claus Haagen Jensen fra Aalborg Universitet mener Helge Sander er ude på et skråplan.
»Ministeren bevæger sig på eller over grænsen for, hvad en minister kan tillade sig. Ministre skal være forsigtige med at støtte et bestemt produkt,« siger Claus Haagen Jensen til BT.
Sagen har fået Enhedslisten til at stille spørgsmål til Helge Sanders chef, statsminister Anders Fogh Rasmussen, i folketinget.
»Mener statsministeren, at det er i orden, at videnskabsministeren i sin egenskab af fagminister optræder i en helsides reklame for et privat IT-selskab,« spørger Enhedslistens Line Barfoed statsministeren.
Selv tager Helge Sander, der i sine mere end 1.000 dage som minister hidtil har formået at holde sig fri af den værste ballade, sagen afslappet.
»Uanset hvad professorerne mener, er jeg jublende lykkelig for at fremføre relevante synspunkter om et relevant emne gennem en udgiver, man kan være bekendt,« siger Helge Sander til BT.
Han erkender dog, at han ikke har set den endelige opsætning af siden.
»Jeg har ikke set den grafiske opsætning (minister-portrættet kombineret med HP-logoet, red.) Måske skulle jeg i fremtiden bede om at se den slags sider i sin helhed. Men jeg er glad for gratis reklame for en god sag,« understreger ministeren.
Sanders portræt og indlæg optræder på side tre i det 20 sider store reklameindstik, som derudover indeholder historier, hvor forskellige offentlige myndigheder fortæller hvor mange penge, de har sparet ved at bruge HP-teknologi.