CRN på Microsoft Worldwide Partner Conference i Houston:
Microsoft bebuder nu en massiv markedsføringskampagne for styresystemet Windows Vista, som skal fortælle »den sande historie« og for alvor få Vista til at slå igennem hos brugerne. Samtidig erkender Microsoft, at selskabet for længe har ladet sig trække rundt i manegen af konkurrenter, som uimodsagt har fået lov til at profitere af Vistas svagheder.
»Der er mange myter om Vista, men vi ved, at realiteterne ser meget anderledes ud, end hvad vores konkurrenter gerne vil have os til at tro,« siger den øverste chef for Windows-produkter, Brad Brooks, med slet skjult henvisning til Apples aggressive markedsføring mod Vista.
Hans varsel om et markedsførings-comeback for Vista blev fremsat i en tale ved Microsofts Worldwide Partner Conference i Houston.
Ifølge Brad Brooks vil Microsoft i løbet af efteråret bruge 300 millioner dollar til at slå igen mod Vistas dårlige omdømme og den stigende konkurrence fra Apples Mac-styresystem.
Brad Brooks erkendte samtidig, at problemerne med Vista har været »smertefulde« for Microsofts partnere. Han opfordrede derfor partnerne til at arbejde for at få kunder til at gå over på Vista-platformen, og forklarede samtidig, at problemerne med Vista først og fremmest skyldes, at systemets sikkerhed er blevet voldsomt forbedret sammenlignet med forgængeren Windows XP.
»Vista har haft færre sikkerhedsproblemer i løbet af sit første år sammenlignet med noget andet styresystem,« sagde Brad Brooks og oplyste samtidig, at Vista i 2007 havde 20 procent færre sikkerhedsproblemer end XP.
Den gode nyhed er ifølge Microsoft-bossen, at den nuværende arkitektur i Vista vil blive ført videre med over i det allerede annoncerede Windows 7, som ifølge planen lanceres i slutningen af 2009 eller begyndelsen af 2010.
»Ændringerne i Vista er en langsigtet investering for vores kunder. Det er slut med at være bekymret for Vista. Det er budskabet til vores kunder og partnere,« siger Brad Brooks.