En strid om en selskabserklæring mellem it-firmaet HIQ Wise og Danske Spil endte fornylig med et nederlag for HIQ Wise. Sagen drejer sig om et ny it-system og en aftale om it-drift, som Danske Spil, den tidligere Tipstjeneste sendte i udbud i 2006.
HIQ Wise tabte udbudet, fordi de ikke have givet aktuelle oplysninger om selskabets juridiske status i en såkaldt serviceattest. På trods af en emailkorrespondance med Danske Spil forud for tilbudsfristen om netop serviceattester, havde HIQ Wise ikke indsendt en aktuel serviceattest fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om at selskabet ikke var under konkurs.
HIQ Wise havde i stedet sendt en fire år gammel serviceattest samt en tro- og loveerklæring, om at man ikke var konkurs. Det skulle efter HIQ Wise opfattelse være nok til at blive prækvalificeret. HIQ Wise krævede derfor, at hele Danske Spils udbud skulle gå om.
Klagenævnet troede ikke på HIQ Wises udlægning af EU's udbudsregler, og afviste HIQ Wise krav.
På trods af nederlaget er nyudnævnt administrerende direktør i HIQ Wise, Lise Jonasen er glad for, at sagen nu er afsluttet. Hun tiltrådte jobbet 1. oktober og oplyser, at hun ikke
»Det var nok ikke en sag, jeg havde valgt at bruge krudt på. Jeg ved fra tidligere stillinger, at den manglende serviceattest bare skal være der,« siger Lise Jonasen.
HIQ Wise har hovedkontor i Sverige og har omkring 1.000 ansatte i Norden. Kunderne kommer især fra telebranchen. Herudover er en række europæiske spil- og lottoselskaber på kundelisten.