Et slagtilbud for billige Office-pakker fylder i denne uge Bilkas husstandsomdelte reklameavis. Avisen bliver omdelt i godt en million eksemplarer til danske husstande, og i denne uge reklamer dagligvarekæden med en Office 2007 Student & Home-udgave til kun 499 kroner. Med den lave pris rammer Bilka andre it-forhandlere, der slet ikke kan konkurrere prismæssigt, langt under bæltestedet.
Dumpingprisen får Christian Nick Mortensen, der er direktør for Microsoft-forhandleren Computeam i Odense til at harmes over Microsofts holdning til de små forhandlere.
»Det er et problem, at Microsoft sælger så billigt, for det underminerer indtjeningen for andre forhandlere,« siger Christian Nick Mortensen.
Computeam sælger selv Home & Student-pakken for 899 kroner, og han oplyser, at hans egen indkøbspris hos distributørerne »er en del højere« end den pris, som dagligvarekæden sælger den til. Det har fået Computeam-direktøren til at overveje, om han selv skal tage i Bilka for at fylde sit eget varelager med billige Officepakker.
Christian Nick Mortensen vil nu have, at Microsoft sætter prisen overfor kanalen, så der er mindre forskel på den pris som mindre forhandlere og store detailkæder kan købe til.
»Det store prishop er alt for meget. Jeg syntes, at Microsoft skal holde prisen fornuftigt, så vores kostpris kan matche Bilkas tilbud,« siger Christian Nick Mortensen.
Kritikken tages til efterretning hos Microsoft, der dog ikke vil standse markedsføringssamarbejdet med Bilka af den grund..
»Jeg vil gerne have endnu flere kampagner, for det er sjovt at sælge mange varer,« siger Microsofts Claus Due.
Bilka fastholder
Han forklarer, at når Bilka kan sælge Officepakken så billigt, er det ikke på grund af volumenrabat, men fordi Microsoft giver et markedsføringstilskud, så varen er med i Bilkaavisen. Han understreger samtidig, at han hverken vil eller må diktere hvilken pris, Bilka sælger sine varer til.
I stedet for at fokusere på Bilkas priser, opfordrer han de små forhandlere til at tænke i helheder og lave samlede tilbud til kunderne, hvor de samler computer, software, periferiprodukter og service.
»Der vil altid være slagtilbud, så jeg vil drøfte med vores partnere, hvordan de kan få lønsomhed på deres samlede forretning,« siger Claus Due.
Bilka kan ikke matche de små forhandlere evne til at lave en samlet løsning eller deres ressourcer når det gælder om at hjælpe kunden, lyder hans vurdering, og det giver de små forhandlere en fordel overfor kunder, der sætter pris på den personlige vejledning.
»De mindre spillere skal konkurrere på deres egne muligheder. Det er deres berettigelse og mulighed,« siger han.