Bilka dumper Office-priser

Office 2007-pakker kan købes til under indkøbspris i dagligvarekæde.

Et slagtilbud for billige Office-pakker fylder i denne uge Bilkas husstandsomdelte reklameavis. Avisen bliver omdelt i godt en million eksemplarer til danske husstande, og i denne uge reklamer dagligvarekæden med en Office 2007 Student & Home-udgave til kun 499 kroner. Med den lave pris rammer Bilka andre it-forhandlere, der slet ikke kan konkurrere prismæssigt, langt under bæltestedet.

Dumpingprisen får Christian Nick Mortensen, der er direktør for Microsoft-forhandleren Computeam i Odense til at harmes over Microsofts holdning til de små forhandlere.

»Det er et problem, at Microsoft sælger så billigt, for det underminerer indtjeningen for andre forhandlere,« siger Christian Nick Mortensen.

Computeam sælger selv Home & Student-pakken for 899 kroner, og han oplyser, at hans egen indkøbspris hos distributørerne »er en del højere« end den pris, som dagligvarekæden sælger den til. Det har fået Computeam-direktøren til at overveje, om han selv skal tage i Bilka for at fylde sit eget varelager med billige Officepakker.

Christian Nick Mortensen vil nu have, at Microsoft sætter prisen overfor kanalen, så der er mindre forskel på den pris som mindre forhandlere og store detailkæder kan købe til.

»Det store prishop er alt for meget. Jeg syntes, at Microsoft skal holde prisen fornuftigt, så vores kostpris kan matche Bilkas tilbud,« siger Christian Nick Mortensen.

Kritikken tages til efterretning hos Microsoft, der dog ikke vil standse markedsføringssamarbejdet med Bilka af den grund..

»Jeg vil gerne have endnu flere kampagner, for det er sjovt at sælge mange varer,« siger Microsofts Claus Due.

Bilka fastholder
Han forklarer, at når Bilka kan sælge Officepakken så billigt, er det ikke på grund af volumenrabat, men fordi Microsoft giver et markedsføringstilskud, så varen er med i Bilkaavisen. Han understreger samtidig, at han hverken vil eller må diktere hvilken pris, Bilka sælger sine varer til.

I stedet for at fokusere på Bilkas priser, opfordrer han de små forhandlere til at tænke i helheder og lave samlede tilbud til kunderne, hvor de samler computer, software, periferiprodukter og service.

»Der vil altid være slagtilbud, så jeg vil drøfte med vores partnere, hvordan de kan få lønsomhed på deres samlede forretning,« siger Claus Due.

Bilka kan ikke matche de små forhandlere evne til at lave en samlet løsning eller deres ressourcer når det gælder om at hjælpe kunden, lyder hans vurdering, og det giver de små forhandlere en fordel overfor kunder, der sætter pris på den personlige vejledning.

»De mindre spillere skal konkurrere på deres egne muligheder. Det er deres berettigelse og mulighed,« siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere