Teleanalytiker John Strand kritiserer TDC's forsøg på at internationalisere Telmore-konceptet i udlandet. Kritiken kommer, efter TDC med selskabet EasyMobile har fået færre kunder end ventet og fyret alle sine medarbejdere i Holland.
»Vi har besluttet at trække os i Holland. Vi har ikke haft det kundeoptag vi vil have, så derfor tager vi konsekvensen,« siger administrerende direktør for TDC Mobile International, Henning Vest til ComON.
John Strand har blandt andet kaldt TDC's marketingsstrategi for en katastrofe ved at bevæge sig for langsomt frem på det udenlandske marked.
»Det kan John Strand jo sagtens sige. Man skal jo have aftaler med serviceoperatører i de pågældende lande, hvilket sætter tempoet. Mange netværksoperatører er bange for at tage Telmore-konceptet til sig af frygt for prisdyk på markedet. Det står jo blandt andet også i den slags rapporter, analytikere som John Strand er med til at sælge til udbyderne,« siger Henning Vest.
»TDC er for store til at lege med lavprisselskaber indenfor mobiltelefoni,« siger John Strand til ComON. Han tror ellers på konceptet og nævner blandt andet tyske Simyo, som på seks måneder fik 600.000 kunder ved at kopiere det danske Telmore-koncept.
»Simyo laver kæmpe investeringer i markedsføring. Det gør vi ikke. Vi laver en begrænset markedsføring, men ellers er det "word-of-mouth"-metoden, der skal drive det her,« siger Henning Vest og forklarer, at det er en del af TDC's udviklingsstrategi, og at der med en begrænset indsats også følger en begrænset risiko.
»Hvis det er succesfuldt, går vi videre, ellers tager vi konsekvensen og trækker os. Men nu fokuserer vi på England og Tyskland. Kundeoptaget går godt i Tyskland. Hvor godt vil jeg ikke sige, men det går godt. Og vi har da også stadig opstart af nye selskaber, som for eksempel i Oman. Så jeg vil ikke give ret i, det går dårligt for TDC i udlandet,« slutter Henning Vest.