Hver anden outsourcing-aftale mislykkes

Halvdelen af alle outsourcing-aftaler bliver vurderet som mislykkede af ledelsen i kundevirksomhederne, fordi de ikke leverer de lovede bundlinje-resultater. Årsagen er manglende kommunikation mellem outsourcing-leverandører og kunder, mener analysevirksomheden Gartner.

Gartner-analytikere diskuterede emnet på Gartner Symposium/ITxpo 2003 i San Diego, USA, i går. En af konklusionerne var, at leverandørerne må blive meget bedre til at kommunikere med deres kunder, skriver det amerikanske CRN.

Parterne skal forpligte sig til faste og skemalagte, formelle møder, hvor de skal evaluere forløbet og resultaterne af deres arrangement. Hvis de ikke gør det, kan deres forhold blive alvorlig belastet, fordi de nødvendige korrektioner ikke bliver foretaget i tide, forklarede Linda Cohen, en vicepræsident hos Gartner.

I 2003 vil færre end hver tredje amerikanske virksomhed have formaliserede planer, der organiserer relationerne til outsourcing-leverandøren, viser Gartners egne undersøgelser.

Det er også vigtigt, virksomhederne indser, at teknologi- og forretningsbehov er i konstant forandring. Mekanismer, som gør det muligt løbende at forny kontrakters indhold, kan opfange problemer, før de fælder hele outsourcingarrangementet, lød vurderingen.

"Længevarende arrangementer med outsourcere må være bygget til forandring snarere end til langtidsholdbarhed. Fleksibilitet er nøglen til succesrige, vedvarende relationer mellem service-udbydere og -købere", sagde Linda Cohen.

Outsourcing er på enterprise-niveau et af de stærkest voksende IT-markeder lige nu, hvor på internationalt plan virksomheder som IBM og EDS har indgået meget store outsourcingaftaler de sidste måneder. I nogle tilfælde har outsourcing-leverandørerne overtaget alle kundens IT-medarbejdere og -infrastruktur.

Den udvikling er også i gang herhjemme, hvor store virksomheder i højere og højere grad ser på besparelsesmulighederne ved at lægge IT-infrastukturen ud til de specialiserede serviceudbydere.

Endnu har denne udvikling dog kun i beskedent omfang fået tag i de små og mellemstore virksomheder, hvor stort set kun specialiserede firmaer med for eksempel stort storagebehov eller høje krav til oppetid benytter modellen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere