Gartner-analytikere diskuterede emnet på Gartner Symposium/ITxpo 2003 i San Diego, USA, i går. En af konklusionerne var, at leverandørerne må blive meget bedre til at kommunikere med deres kunder, skriver det amerikanske CRN.
Parterne skal forpligte sig til faste og skemalagte, formelle møder, hvor de skal evaluere forløbet og resultaterne af deres arrangement. Hvis de ikke gør det, kan deres forhold blive alvorlig belastet, fordi de nødvendige korrektioner ikke bliver foretaget i tide, forklarede Linda Cohen, en vicepræsident hos Gartner.
I 2003 vil færre end hver tredje amerikanske virksomhed have formaliserede planer, der organiserer relationerne til outsourcing-leverandøren, viser Gartners egne undersøgelser.
Det er også vigtigt, virksomhederne indser, at teknologi- og forretningsbehov er i konstant forandring. Mekanismer, som gør det muligt løbende at forny kontrakters indhold, kan opfange problemer, før de fælder hele outsourcingarrangementet, lød vurderingen.
"Længevarende arrangementer med outsourcere må være bygget til forandring snarere end til langtidsholdbarhed. Fleksibilitet er nøglen til succesrige, vedvarende relationer mellem service-udbydere og -købere", sagde Linda Cohen.
Outsourcing er på enterprise-niveau et af de stærkest voksende IT-markeder lige nu, hvor på internationalt plan virksomheder som IBM og EDS har indgået meget store outsourcingaftaler de sidste måneder. I nogle tilfælde har outsourcing-leverandørerne overtaget alle kundens IT-medarbejdere og -infrastruktur.
Den udvikling er også i gang herhjemme, hvor store virksomheder i højere og højere grad ser på besparelsesmulighederne ved at lægge IT-infrastukturen ud til de specialiserede serviceudbydere.
Endnu har denne udvikling dog kun i beskedent omfang fået tag i de små og mellemstore virksomheder, hvor stort set kun specialiserede firmaer med for eksempel stort storagebehov eller høje krav til oppetid benytter modellen.