Søgemaskine-ekspert: Kræv pengene tilbage fra Google

Den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen opfordrer utilfredse Google Adwords-kunder til at annullere betalingen. Så må Google bevise, at man faktisk har leveret det, der er betalt for.

Endnu engang er søgelyset rettet mod Google Adwords, der har udviklet sig til en af de mest populære reklameformer på nettet - men også en af de mest kontroversielle. På en amerikansk konference blev der sidste uge fremlagt dokumentation, der skal bevise, at Adwords-kunderne bliver snydt. Det sker angiveligt ved, at Adwords-annoncerne vises i andre geografiske områder end dem, annoncøren har bedt om.

Den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen har gravet sig gennem de mange siders dokumentation, der blev fremlagt på konferencen, og han mener at Google-kunderne har grund til at føle sig snydt. Han vil dog ikke anbefale kunderne helt at droppe Adwords-annonceringen, men opfordrer i stedet til at holde mere øje med, om man faktisk får det, man betaler for.

Og hvis det ikke er tilfældet, bør man gå ned i banken og få annulleret kortbetalingen for annoncerne til Google, mener han.

»Jeg opfordre folk til at afprøve sager om click fraud på en anden måde end det tidligere har været forsøgt - nemlig gennem en charge back. Sagen er nemlig, at Google lover at levere en bestemt vare, denne vare betaler man så via kreditkort. Men når der så er berettiget grund til at mene at varen så ikke leveres, så mener jeg der er grundlag for en charge back. Så må det efterfølgende være op til Google at dokumentere at de faktisk har leveret varen. Denne dokumentation vil de nemlig foreløbigt ikke levere til annoncørerne, selvom de faktisk har den,« siger Mikkel deMib Svendsen til ComON.

Når Google og andre internet-firmaer forsømmer at kontrollere hvem der klikker på annoncerne åbner det mulighed for svindel, hvor automatiske programmer, såkaldte bots, sættes til at »klikke« igen og igen. Sådanne klikrobotter udbydes til salg på nettet i stort omfang. Og Mikkel deMib Svendsen mener, at der kan være kriminelle grupper eller ligefrem terrororganisationer, der tjener penge på dem.

»Naturligvis er det problematisk, hvis Googles øjensynligt manglende kontrol med syndikeringen af AdWords fører til at systemet misbruges af kriminelle grupper eller terrorister, men det er "tyveriet" fra annoncørerne der bekymrer mig mest. Jeg er nemlig ikke et sekund i tvivl om, at sådanne kriminelle grupper - terrorister eller ej, i dag sagtens kan misbruge systemet. Hvis bankerne kunne misbruges på samme måde, ville politikerne prompte sætte en stopper for det. Jeg kan ikke se hvorfor Google skulle stilles anderledes,« siger Mikkel deMib Svendsen.

Han mener at Google bør udlevere en liste med de kliks, som annoncørerne betaler for, så man selv kan tjekke, om der f.eks. er usædvanligt mange klik fra det samme IP-nummer. Desuden bør Google gennemføre langt bedre filtreringer af de kliks der betales for, lyder opfordringen fra den danske ekspert.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktur

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere