GSM Association har netop offentliggjort en ny undersøgelse, der viser, at der i dag er mere end 32 millioner mobile bredbånds kunder på verdensplan. Det er en tidobling på blot ét år, skriver Infoworld.
En af de væsentligste årsager til den store fremgang er, at operatørerne er begyndt at satse mere på mobilt bredbånd, også kaldet turbo-3G. De er således stor fokus på at udbygge deres netværk, så det er optimeret til mobilt bredbånd. Men operatørerne har alligevel svært ved at følge med den stigende efterspørgsel, og Telia i Danmark er et godt eksempel på det. De oplevede så stor kundeinteresse for deres mobile bredbånd, der blev lanceret tidligere på året, at der ofte ganske enkelt ikke er nok plads til brugerne på netværket. Skulle man opleve ordentlig hastighed, var man nødt til at surfe på nettet langt ud på natten. Derfor arbejder Telia i døgndrift på at udbygge deres netværk.
Den store succes kommer også bag på mobiloperatørerne i udlandet, der ligeledes knokler med at give kunderne en bedre oplevelse på det mobile bredbånd.
Tidligere var det kun få selskaber, som for eksempel 3, der satsede på mobilt bredbånd, men nu er der efterhånden skarp konkurrence om kunderne på det område. 166 selskaber i 73 lande tilbyder i dag mobilt bredbånd, og det vidner om den stigende konkurrence. Det er noget, som på sigt kommer kunderne til gode, da operatørerne bliver tvunget til at presse prisen på mobilt bredbånd.
Ind til videre er det dog ikke tilfældet herhjemme. Operatøren 3 fortalte tidligere på året til ComONs søsteravis Mobil, at man først og fremmest vil konkurrere på at tilbyde højere hastighed og bedre dækning end konkurrenterne, og at de ikke har tænkt sig at starte en priskrig på den front. Der hersker dog ingen tvivl om, at prisen også snart bliver et vigtigt konkurrenceparameter.