Kronik: Klikrater er yt

I dag bliver der målt på, hvor mange der klikker på banneret, men reelt er det knap så væsentligt. Det væsentlige er, om det er den rigtige målgruppe, der klikker, skriver Jonas Damgaard Nielsen.

Der har i den seneste tid været en del debat om, hvorvidt bannerannoncer er pengene værd, idet klikrater ofte er yderst beskedent. Hvornår er en bannerannoncering en succes? Er det en succes, når 500 klikker på banneret, eller er det, når 1.500 klikker?


Man skulle tro, at marketingkampagner iværksættes for at ramme de målgrupper, som passer til det, virksomheden ønsker at afsætte. Men sådan er det langt fra på Internettet, for hvis bare klikraten er stort nok, så er annoncøren tilfreds!


I dag bliver der målt på, hvor mange der klikker på banneret, men reelt er det knap så væsentligt. Det væsentlige er, om det er den rigtige målgruppe, der klikker, altså om banneret genererer kvalitetstrafik.


Begrebet kaldes Qualified Visits og dækker over, hvor mange af de besøgende, som ved at klikke på banneret foretager netop den handling, som annoncøren ønsker. Det kunne for eksempel være at udfylde informationer om sig selv, bestille materiale, foretage et køb fra sitet, tilmelde sig et nyhedsbrev osv.


Det er muligt at måle på Qualified Visits. Det er bare langt de færreste, som gør det på trods af, at der er mange penge at spare. En bannerannonce der genererer 500 kliks, er nødvendigvis ikke dårligere end en bannerannonce, der giver 1500 kliks.


Det er ikke ualmindeligt at 95% af de besøgende på et e-handelssite, forlader sitet uden at købe noget. Tallet kan forbedres ved at flytte fokus fra antal besøgende til kvaliteten af de besøgende (qualified visits).


Annoncekronerne skal bruges der, hvor virksomheden rammer sin målgruppe bedst, og det gør sig naturligvis også gældende på Internettet, hvor mulighederne for analyse af marketingaktiviteterne er mere effektive end traditionel markedsføring. Ved at udarbejde de rigtige analyser er det muligt at finde ud af præcist, hvilke bannnereksponeringer der bedst rammer virksomhedens målgruppe samt for den sags skyld, hvilket banner der appellerer til virksomhedens målgruppe.


Der gælder de samme spilleregler på nettet som ved traditionel markedsføring, og budskabet er enkelt. Fokus skal rettes mod den rigtige målgruppe, så virksomheden ikke bruger penge på reklamer, som ikke er effektive. Effektive reklamer gavner firmaets samlede resultat – ligegyldigt om reklamerne bringes på Internettet eller via traditionel markedsføring.


Af Jonas Damgaard Nielsen, Tempest




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    itm8 A/S
    Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere