En af fordelene med det kommende rejsekort skulle være mindre besvær, men for den gruppe af rejsende, som dagligt bruger tog og bus er der ikke udsigt til nogen mærkbare forbedringer lige med det samme.
Hvis man bruger kortet mange gange, så bliver det faktisk dyrere end at have et almindeligt månedskort.
Det skriver sidste år. Dengang lovede de tekniske leverandører East-West, at Rejsekortet nok skulle blive landsdækkende inden udgangen af 2012.
Men pendlere skal først se frem til en pendlervenlig udgave af Rejsekortet til 2013 - måske først 2014.
"Jo mere du rejser, jo mere rabat får du. Men vi har opdaget, at hvis du rejser 80 gange om ugen, som nogen i København gør, kunne du komme til at betale mere end prisen for et månedskort, selvom du fik den højeste rabat i Rejsekortet, forklarer direktør Bjørn Wahlsten til Berlingske.
Fyr dem
Fra flere politiske sider er der harske kommentarer til Rejsekortets gentagende problemer.
Kim Christiansen (DF) vil helst fyre de ansvarlige hos Rejsekortet, men hvis det ikke er muligt, så overvejer han, om staten skulle trække sig ud af projektet. En lignende melding kommer fra Liberal Alliance på Københavns Rådhus, der vil have Movia og Metroselskabet til at forlade Rejsekortet A/S.
Trafikminister Hans Christian Schmidt afviser dog at droppe hele Rejsekorts-projektet, fordi processen nu er nået så langt.
Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen vil presse Rejsekortet til at gøre kortet pendlervenligt allerede i 2012, når det bliver landsdækkende.
"Politisk siger vi, at vi ønsker, at pendlerne skal med i 2012. Dét er opgaven, og vi accepterer ikke, at man begynder at renoncere på det. Jeg vil ikke ud i spekulationer, men hvis de ikke kan levere varen, så kan tiden være inde til at få nogle folk på projektet, som kan sørge for den fornødne fremdrift, siger Kristian Pihl Lorentzen til Berlingske.