Der er to skoler inden for spildesign. Den ene siger, at historien er spild af tid, og den anden siger, at historien er ligeså vigtig som spilmekanikken.
Klassiske udviklere som Nintendo og ID software holder sig i reglen til førstnævnte filosofi. Men i de senere år er flere og flere firmaer begyndt at væve spilsekvenserne ind i historiefortælling på et nyt niveau.
Titler som Bioshock, der bygger på den kvindelige filosof Ayn Rands tanker om objektivisme, og Modern Warfare, hvor man oplever sin egen død, formåede at integrere historiefortællingen i selve handlingen på en måde som Half-Life introducerede, men som kun sjældent er set siden.
Nu har forfatterforeningen Writers Guild of America annonceret dette års nominerede til prisen for bedst skrevne spil. Det er kun forfattere, der er medlem af foreningen, der kan komme på tale.
De nominerede er Assassins Creed II, Uncharted II, Modern Warfare II, Wet og X-Men Origins: Wolverine.
En del betragter i øvrigt stadig spil som prikker på en skærm, der hører til under nørdpressens teknologisider langt væk fra avisernes anmeldelser af bøger, film og teaterstykker. Den opfattelse bliver udstillet i sin ekstrem i dette lettere anakronistiske indlæg fra Entertainments Weeklys Owen Gleiberman.