Den danske tele-gigant TDC har sat alle internationale aktiviteter til salg. I stedet skal der satses på Norden. Samtidig vil TDC skære omkring 1.400 arbejdspladser væk.
»De nordiske virksomheder er én enhed, en strategisk enhed for TDC - og dem holder vi fast på. Omvendt er vi absolut åbne, hvis vi får et tilbud på de enheder, som er uden for Norden,« siger TDCs nye koncernchef Jens Alder til Berlingske Business.
Han mener dog ikke, at der er firmaer, som TDC nødvendigvis skal af med i en fart.
På det danske marked ønsker Jens Alder til gengæld at gøre TDC til et selskab.
»Vi undersøger nu, om vi kan fusionere selskaberne, så de ikke længere er juridiske enheder, men så vi kan demonstrere, at vi er ét selskab, sådan som kunderne altid har set os, men som vi ikke altid selv har set det,« siger Jens Alder til Berlingske Business.
Det betyder dog også, at næsten 1.400 stillinger skal nedlægges i TDC. Det er en nødvendighed for at klare sig på det danske marked, mener Alder.
»Den strategiske udfordring for TDC i Danmark er, at telemarkedet næsten ikke vokser, højest med et par procent, mens priserne falder. Og man skal være meget naiv, hvis man tror, at det vil ændre sig. Derfor er der ingen vej udenom. Vi er nødt til at skære ned på antallet af arbejdspladser. Det bliver fem-syv procent af den samlede arbejdsstyrke næste år, altså omkring 680 stillinger. For 2008 forventer jeg et tilsvarende tal,« siger Jens Alder til Berlinske Business.