En række online it-forhandlere bakker op om kritikken af e-handelsfondens beslutning om at tillade webbutikker at modtage betaling for varer direkte via bankoverførsler. Forhandlerne frygter, at de lempeligere regler vil føre til mere svindel fra useriøse webbutikker. Det vil undergrave branchens troværdighed, lyder kritikken.
Forleden kaldte direktør Poul Thyregod fra Proshop e-handelsfondens lempelse af e-mærkereglerne for »en juridisk hjerneblødning«, og nu stiller flere af hans branchefæller sig op i køen af kritikere.
Direktør i den nordjyske spilforhandler Coolshop, Jakob Risgaard, siger, at man som kunde aldrig skal overføre penge direkte til en webbutik, men i stedet benytte betalingskort, hvor man som kunde har mulighed for at annullere overførslen, hvis man ikke modtager sine varer.
»Både det offentlige og pengeinstitutterne gør sig i øjeblikket store anstrengelser for at skærpe sikkerheden via NemID, og så er det overraskende, at e-handelsfonden nu går i den stik modsatte retning,« siger Jakob Risgaard.
Han peger på, at det i dag er nemt at oprette en falsk hjemmeside med et falsk e-mærke og på den måde lokke kunder til at betale for varer, som de aldrig får. Samme bekymring har Thomas Schaltz fra Salgsbutikken. Netop kravet om at være tilmeldt et betalingskort er ifølge Schaltz med til at holde useriøse forhandlere ude af markedet.
»Jeg er 100 procent med Poul Thyregod. Det er en tåbelig beslutning. Der åbnes en mulighed for forhandlere, som ikke ejer moral og etik, og jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange uskyldige mennesker, der kan blive udsat for bedrageri, når julesalget starter i december måned. Det er let at kreere en flot og troværdig hjemmeside, og så er der frit løb til at snyde godtroende danskere,« siger Thomas Schaltz, som efterlyser en nærmere forklaring fra e-handelsfonden.
Heller ikke direktør Hans Søderberg fra shopitonline er begejstret for e-handelsfondens seneste skridt.
»Jeg er bestemt ikke positiv. Der har jo været sager om forudbetaling, hvor butikker har spekuleret i at opkræve penge fra kunder via bankoverførsler. Hvis der er noget, vi ikke kan leve med, er det, hvis der breder sig en fornemmelse af, at man risikerer at blive snydt, når man handler online. Det har man holdt fast i indtil nu, så jeg har svært ved at se, hvad klogskaben er i det,« siger Hans Søderberg.