Den går ikke længere.
Pladebranchen er i sin nuværende form dødsdømt.
Selv ikke, hvis Michael Jackson, Kurt Cobain, Jim Morrison og John Lennon genopstod fra graven og dannede en supergruppe ville der være noget at gøre.
For at overleve bliver branchen nødt til at genopfinde sig selv, og tænke forbrugeren i fokus. Det mener pladebranchens foretrukne analytiker Mark Mulligan, der er ansat hos Forrester. Det er ham, der står bag undersøgelser, der viser, hvor udbredt fildeling er.
Han har nu udsendt et regulært opråb til pladebranchen.
Essensen er, at branchen skal lade være med hele tiden at sætte sig selv i første række, men i stedet forkusere benhårdt på kunden og kundens behov. Hvis det ikke sker, så venter konkurserne forude.
"Det er 100 år siden det første album blev udgivet og musiksalget rasler ned. Det er på tide med en radikal ændring af, hvad musikprodukter er. Vi mener, at fremtidige musikprodukter skal tilpasse sig en verden, der ikke skelner i platforme og som hjælper kunderne med at skabe deres egne unikke oplevelser ved at integrere den sociale dimension i musik. Det er på tide at bygge sin forretning på kundernes behov, og ikke virksomhedens behov," skriver Mark Mulligan på vegne af Forrester.
Reelt taler han om at droppe al DRM og skabe et nyt digitalt LP-format, hvor man kan chatte med andre fans, mens man hører musikken, og få adgang til en lang række ekstra ting. Det er nærmere beskrevet i billedet her over.
Mulligan opremser seks basale forbrugerrettigheder, som skal være pladebranchens nye mantra.
Læs mere om rapporten Music Product Manifesto: The Product Features That Will Save Recorded Music på Mark Mulligans blog.