I disse dage er det ti år siden Microsoft lancerede sit DOS-baserede styresystem Windows 95. Den 24. august 1995 blev det »revolutionerende« produkt sendt på gaden. Det er svært at forestille sig i dag, men Windows 95 var ikke forberedt til internet, havde hverken browser eller postprogram.
For at oprette en forbindelse til nettet skulle man først gennem lange og besværlige indstillinger - det var meget lettere at klikke på MSN-ikonet på skrivebordet og koble sig til Microsofts egen online-tjeneste, der blev lanceret som en konkurrent til Compuserve og AOL. Men internet vandt som bekendt, mens de andre forsvandt i glemslen.
Gates havde helt tilbage i 1983 forkyndt, at MS-DOS skulle afløses af en grafisk brugerflade, men først 12 år senere kunne Microsoft præsentere et produkt, der nogenlunde levede op til forventningerne (efter flere mellemversioner, som bør forbigås i tavshed).
Windows 95 blev lanceret med et brag af en marketing-kampagne, som satte nye standarder for markedsføring af softwareprodukter. Alene 100 millioner kroner brugte Microsoft for at sikre sig retten til Rolling Stones-sangen Start Me Up. Tv-stjernen Jay Leno blev hentet til Redmond for at introducere produktet foran 2.500 gæster. I Storbritannien købte Microsoft en komplet udgave af avisen Times.
Og det virkede. I de første syv uger efter lanceringen solgte Microsoft mere end syv millioner eksemplarer af produktet.
Windows 95 kaster skygger helt frem til i dag - styresystemet manglede ikke kun en browser og et postprogram, det havde også en sikkerhedsmodel, der var skræddersyet til stand-alone-maskiner uden netkobling. Et problem, som Microsoft aldrig rigtig har fået styr på.
Men Windows 95 satte også nye standarder. Det markede definitivt springet fra 16-bit til 32-bit-programmer og udløste en opgraderingsbølge, som pustede nyt liv i pc-markedet. Undertegnede måtte konstatere, at 8 MB bare ikke var nok. Først med 16 MB blev det sjovt at arbejde med Bill Gates' grafiske vinduer.