Den kontroversielle Internet-tjeneste Napster skal fremover fungere som medieplatform for Bertelsmann-koncernens produkter. Bestyrelsesformanden for Bertelsmann Ecommerce Group, Andreas Schmidt, siger i et interview med det tyske nyhedsbureau dpa, at alle koncernens medieprodukter skal digitaliseres og tilbydes på Internet.
Foruden pladegiganten BMG findes der også forlag og filmselskaber blandt Bertelsmanns mange datterselskaber. Indtil nu har koncernen manglet en fælles medieplatform, der kan fungere som elektronisk markedsplads for sine produkter - og her kommer Napster ind i billedet. I fremtiden skal Napster anvendes til at distribuere elektroniske bøger, film og musik.
Bertelsmann vil også give andre firmaer adgang til platform. Det første samarbejde er allerede i hus; alliancen MusicNet, som foruden Bertelsmann også består af AOL Time Warner og EMI, er med allerede fra starten, når Napster bliver relanceret som betalingstjeneste til sommer.
Andreas Schmidt peger på, at koncernen allerede har erfaring med abonnements- eller medlemsorienterede betalingsmodeller gennem sine bogklubber.
(Kilde: tecchannel.de)