New York Times har netop fremlagt sin kommende betalingsmodel, der træder i kraft den 28. marts. Fra denne dato kan brugerne på NYTimes.com kun læse 20 artikler om måneden uden at betale. Herefter skal man til kassen.
Allerede sidste år kom det frem at New York Times havde planer om at kræve betaling for onlineartikler. Det bliver set som et tegn på, at gratismodellen har det svært på nettet.
Når man klikker på den 21. artikel hos NYTimes.com i løbet af en måned er der mulighed for at købe tre forskellige pakker.
Den første pakke giver adgang til webstedet og en mobil-app i fire uger for 15 dollar (195 dollar om året). Den anden pakke giver webadgang og inkluderer en iPad-app for 20 dollar (260 dollar om året).
Den sidste pakke inkluderer alt det digitale indhold og alle apps og koster 35 dollar for fire uger eller 455 dollar om året.
De eksisterende printabonnenter som allerede betaler for New York Times og International Herald Tribune (som er avisens internationale udgave) får gratis adgang til avisen på nettet. Det inkluderer dog ikke avisens e-udgave i Kindle-format.
I dag koster det 20 dollar om måneden at læse New York Times på Amazons Kindle-enhed.
Avisen har også valgt en interessant model til sin betalingsmur på web. I øjeblikket er det helt gratis at læse avisen på nettet, men fremover kan den enkelte bruger altså kun læse et begrænset antal artikler om måneden før man bliver bedt om at tegne et abonnement.
Det kræver selvsagt, at webstedet er i stand til at genkende den enkelte bruger. En mulig smutvej er at bruge en søgemaskine som Google til at springe direkte til den enkelte artikel - New York Times fortæller at folk der kommer fra Google ikke bliver blokeret ligegyldig hvor mange besøg de tidligere har haft.
Hos New York Times er man tilsyneladende bekymret for at miste trafikken fra Google – og accepterer altså, at det ”river hul” i betalingsmuren. Men samtidig fortæller avisen, at man har fundet en løsning sammen med Google der skal forhindre at dette hul bliver systematisk misbrugt.
Der er angiveligt tale om en begrænsning på fem artikler om dagen for brugere der klikker sig videre fra Google til New York Times. Det bliver også gratis at læse artiklerne hvis man springer fra Facebook eller Twitter.
I øjeblikket har avisen omkring 30 mio. unikke brugere på nettet om måneden og det menes at annonceomsætningen ligger på en halv milliard kroner om året. Alle dem der kun læser et par artikler om måneden kan altså fortsætte med at læse avisen gratis online, mens de tunge brugere skal betale for et abonnement.
Forventningen er at omkring 85 procent af brugerne aldrig vil ramme grænsen på 20 artikler om måneden.
New York Times er ikke de første, der forsøger at kræve betaling for avisartikler på nettet. I medieverden har der været stor opmærksomhed omkring finansfyrsten Rupert Murdochs forsøg på at bygge en ”betalingsmur” rundt om webstedet for den hæderkronede avis The Times og søndagsudgaven Sunday Times.
Det menes at The Times har mistet op mod 90 procent af sine onlinelæsere efter man indførte krav om betaling, men indtil videre har mere end 100.000 valgt at betale for at slippe forbi betalingsmuren. Yderligere 100.000 har et kombineret abonnement som både giver adgang til at læse avisen online og i trykt form.