Internet-tjenesten Pressplay er gået i luften med digital musik fra Sony Music, Universal Music og EMI.
Sony og Vivendi har lanceret den nye musiktjeneste, Pressplay, som tilbyder musik gennem Microsoft Network (MSN), Yahoo og Roxio. Musikdatabasen indeholder titler fra de tre pladeselskaber Sony Music, Universal Music og EMI.
Prismodellen omfatter fem forskellige abonnementsformer. Et gratis prøveabonnement i to uger giver adgang til at hente 200 streams og 20 downloads. Forskellen mellem en stream og en download er, at streams kun kan afspilles, mens de hentes, men ikke gemmes på harddisken og spilles senere.
"Basic Plan" koster 9,95 dollar om måneden og omfatter 300 streams og 30 downloads. For 14,95 dollar giver "Silver Plan" adgang til 500 streams og 50 downloads. Pressplay tilbyder også en "Gold Plan" med 750 streams og 75 downloads samt 15 "burns" for 19,95 dollar. En "burn" betyder, at man kan brænde musikstykket på en CD.
Luksus-modellen "Platinum Plan" koster 24,95 dollar om måneden for 1.000 streams, 100 downloads og 20 "burns".
Spørgsmålet er, om Pressplay og andre musiktjenester kan slå igennem i forhold til de mange P2P-tjenester, der tilbyder et langt større musikudvalg til nul kroner.
Pressplay har det moralske og juridiske på sin side, men det er ikke sikkert at det er nok. Foruden abonnementsprisen skal lægges omkostninger til internet-forbindelsen og cd-medier, hvis man ønsker at brænde sange.