Et amerikansk forskningsprojekt har stillet det modige spørgsmål, om værdien af e-handel kan opveje udgifterne i forbindelse med investeringen i Internet-teknologi. Undersøgelsen, som er gennemført på University of Texas i Austin, viser at virksomhederne indtil nu kun har opnået begrænsede fordele ved at benytte Internet.
Det er svært at få øje på effektivitets- og produktivitetsforbedringer, ifølge forskerne, som mener at virksomhederne kunne opnå langt større fordele. Dels ved at investere mere i teknologi, der direkte er rettet mod deres leverandører, og dels ved at ændre forretningsgange.
Resultatet af forskningsprojekter med deltagelse af 1.000 amerikanske og europæiske virksomheder blev offentliggjort som led i Dell's årlige DirectConnect brugerkonference. Dell er et firma, som om nogen må siges at have en interesse i at fremme Internet-investeringer.
De fleste virksomheder er kommet på Nettet med hjemmesider, viser rapporten, men de har ikke formået at ændre deres forretningsgange og udnytte de teknologiske muligheder. F.eks. tilbyder de færreste muligheden for kundetilpasning af produkter, og kun 44 pct. oplyser kunderne om status for deres ordrer.
En sammenfatning af undersøgelsen kan læses på nedenstående adresse.