Googles navn er nu verdens mest værdifulde varemærke. I en årlig oversigt fra analytikerne Millward Brown Optimor har Google erobret førstepladsen.
Markedsanalytikerne anslår værdien af Googles varemærke til cirka 66 milliarder dollar (over 360 milliarder kroner). Google har oplevet en værdistigning i deres mærke på hele 77 procent. De nærmeste konkurrenter er General Electrics, GE, OG Microsoft. Deres mærker er henholdsvis 62 og 55 milliarder dollar værd.
Undersøgelsen peger også på fire trends i markeværeverden. De bemærker, at de såkaldte BRIC-lande (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) er ved at være så store markeder, at de påvirker varemærkeværdien.
Derudover bemærker undersøgelsen også, at både social ansvarlighed, evnen til at ride med på konvergens-bølgen og til sidst - mest gældende for de store fast food-kæder - at reagere på kravet om sundere mad, er faktorer, der kan føre til større værdi af mærket.
Den årlige Brandz-liste er resultatet af undersøgelser blandt en million forbrugere, samt aktiedata fra Bloomberg og Datamonitor. Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Financial Times.